1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Dzieci starsze: Kontynuacja nauki nawyku sprzątania zabawek po zakończonej zabawie – zbieramy klocki do pojemnika, a zabawki odkładamy na półkę.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
- Zabawy naśladowczo- tematyczne: kształtowanie umiejętności naśladowania czynności życia codziennego poprzez zabawę w kącikach tematycznych: wchodzenie w role społeczne, próby współdziałania z rówieśnikami.
- Doskonalenie nawyku wspólnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, bezpieczne i prawidłowe korzystanie z zabawek.
- Doskonalenie zasad panujących w grupie (czekanie na swoją kolej, siadanie w kole, ustawianie się do pociągu).
- Wzmacnianie pozytywnych relacji z rówieśnikami.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
- Czytanie bajeczek i oglądanie ilustracji ze żłobkowej biblioteczki – próby opowiadania o przeczytanych utworach: rozwijanie mowy biernej i czynnej oraz pamięci;
- Ćwiczenia logopedyczne- Języczek Wędrowniczek.
- Zapoznanie dzieci z wiejskim podwórkiem i jego mieszkańcami ( kura, kogut, krowa, koń).
- Poznajemy zawody : piekarz, listonosz, fryzjer.
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia.
- Pogadanki na temat wiosny, oglądanie ilustracji o tematyce wiosennej,
- Poznanie ptaków przylatujących wiosną (jaskółka, bocian, skowronek).
- Poznanie kwiatów kwitnących w okresie przedwiośnia.
- Czytanie i próba nauki prostych wierszyków związanych z wiosną: „Wiosna”, „Na polanie”;
- Kontynuacja nauki figur geometrycznych- koło, trójkąt, kwadrat;
- Ćwiczenia ortofoniczne: doskonalimy mowę powtarzając wyrazy dźwiękonaśladowcze w rymowankach czytanych przez opiekunkę „Wiosna”, „Żaby i bocian”
- Nauka wiersza „Jaskółeczka” - ćwiczenia pamięciowe, rytmizujące mowę;
- „Kolorowy tydzień” – nauka rozpoznawania kolorów, zabawy badawcze, poszerzanie zasobu słownika czynnego i biernego;
- Wprowadzenie do słownika dziecka pojęć przeciwstawnych np. duży-mały, gruby-chudy, wysoki–niski.
3. Zajęcia manipulacyjne – konstrukcyjne, plastyczne:
- Zabawy klockami drewnianymi i plastikowymi- budowanie domków, wież, zagrody dla zwierząt.
- Zabawy plasteliną- przyklejanie oraz formowanie różnych kształtów.
- Układanie różnych układanek.
- Wykonujemy laurkę z okazji dnia kobiet- malujemy farbkami.
- Kolorowanie zwierzątek z wiejskiego podwórka.
- Stemplowanie listów.
- Robienie bułeczek z ciasto liny.
- „Żegnamy Panią Zimę”- wspólne wykonanie marzanny z kawałków papieru i kolorowej bibuły;
- Wyklejanie bibułą i kolorowym papierem zwierzątek pojawiających się na wiosnę;
- Wiosenne kwiaty: żółte narcyzy, niebieskie krokusy, czerwone tulipany – kolorowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie bibułą.
- „Pani Wiosna” - kolorowanie kredkami sylwetki pani wiosny.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Zabawy ruchowo- naśladowcze przy piosenkach związanych z aktualną porą roku.
- Zabawy z chustą animacyjną.
- Zabawy muzyczno- ruchowe z wykorzystaniem kół hula hop.
- Podstawowe ćwiczenia gimnastyczne w rytm znanych piosenek dziecięcych:
- Spacery po parku w poszukiwaniu wiosny- obserwujemy zmiany pogodny i szukamy pierwszych wiosennych kwiatów, zielonych listków oraz słuchamy śpiewu ptaków;
- „Omiń kałuże”- ćwiczenie z elementami równowagi, ćwiczenie uwagi, zręczności, orientacji, doskonalenie ruchów;
- Zabawy i ćwiczenia ruchowe (berek, skłony tułowia, wymachy, podskoki itp.);
- Podczas zabaw ruchowych naśladujemy przyrodę budzącą się z zimowego snu: rosnące kwiatki, wiosenny deszczyk i fruwające ptaszki.
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Wspólne tańce i śpiew piosenek „ Nad brzegiem rzeki”, „Marzec”, „Witaj wiosno”, „Marzanna”; Maszeruje wiosna.
- Ćwiczenia słuchowe rozwijające wrażliwość dziecka na: dźwięk, ton, rytm, melodie, tempo;
- Zabawy uwzględniające naukę elementów tańca; poruszanie się w rytm melodii na palcach łączenie w pary, w koło; szybka orientacja na zmianę melodii;
- Zabawy taneczne- w parach i taniec swobodny.
6. Zabawy paluszkowe:
- Zabawa paluszkowa „Moje palce”- utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała.
- Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw paluszkowych.
- Moje palce lubią harce (poruszamy wszystkimi palcami),
- Lubią pograć na gitarce (naśladujemy grę na gitarze),
- Lubią klepać mnie po brzuszku (klepiemy się po brzuchu),
- Lubią drapać mnie po uchu (drapiemy się po uchu),
- A najbardziej - daję słowo – Lubią spać pod moją głową (składamy dłonie i opieramy na nich policzek).