- Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji. Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
- Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
- Uwrażliwianie dzieci na potrzebę niesienia pomocy zwierzętom w zimie.
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby. Indywidualne próby zgłaszania potrzeb fizjologicznych oraz próby samodzielnego korzystania z toalety.
- Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
- Zabawy rozwijające analizę i syntezę wzrokową – „Jaki to ptak?”, „Ślady na śniegu”. Składanie w całość elementów obrazków zabawek, sprzętu sportowego pociętych na części.
- Czytanie bajek, opowiadań i wierszy o zróżnicowanej tematyce: „Śnieg”, „Zima”, ”Ptasia rodzinka”, „Święto babci i dziadka” i inne. Rozwijanie mowy, wzbogacanie zasobu słów.
- Ćwiczenia liczbowe: „Ptaszki w karmniku”,” Liczymy śnieżynki”, „Śniegowe wyliczanki”. Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie odgłosów ptaków.
- Oglądanie obrazków – określanie różnic występujących między nimi.
- Tworzenie obrazu – „łączymy kwadraty”.
- „Czyja wstążka jest dłuższa?” – ćwiczenia w szeregowaniu przedmiotów od najkrótszego do najdłuższego.
- „Tron” – zabawa integracyjna w kręgu.
- „Babcia i dziadek zawsze mają czas. Babcia i dziadek kochają nas.” Wypowiadanie rymowanki w różnej intonacji i formie.
- Dzień Babci i Dziadka – żłobkowa uroczystość z udziałem dzieci, babć i dziadków. Prezentacja wierszy i piosenek związanych z tym dniem.
- „Powitania” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
- „Goście w karmniku” – ćwiczenia sylabiczne związane z nazwami ptaków: wróbel, sikorka, gołąb, ptaszek.
- Zabawa „Kogo brakuje?” – rozwijanie spostrzegawczości.
- Zabawa z balonikiem – przypomnienie sobie takich określeń jak: duży – mały, lekki – ciężki, miękki – twardy. Próby samodzielnego znalezienia przez dzieci takich przedmiotów w najbliższym otoczeniu.
- Zajęcia manipulacyjne – konstrukcyjne, plastyczne:
- Zabawa konstrukcyjna – „karmnik z klocków”.
- Piramidy, rzucanie do celu, labirynty – usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Układanie klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze.
- Dopasowywanie elementów układanek – budowanie wież, mostów, domków, garaży.
- Układanie puzzli o różnej strukturze i wielkości.
- Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, gwiazda) – celowanie, wkładanie. Stymulacja procesów spostrzegania i uwag oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Niebieska wieża z klocków – zabawy konstrukcyjne z użyciem konkretnych klocków.
Praca plastyczna:
- „Karmnik dla ptaków” – doklejanie sylwetek ptaków oraz gotowych elementów z kolorowego papieru.
- „Zimowy krajobraz” – malowanie kredkami sylwety drzewa i doklejanie kawałków waty..
- „Pingwin” – wykonanie ptaka za pomocą wyciętych elementów z kolorowego papieru i z plasteliny.
- „Laurka dla babci” – tworzenie kwiatów w doniczce za pomocą kolorowego papieru i bibuły.
- „Serduszko” – malowanie farbami sylwety serca i ozdabianie go kolorowymi elementami.
- „Laurka dla dziadka” – wykonanie prezentu za pomocą kartek technicznych, kolorowego papieru, guzików.
- „Krawaty” – przyozdabianie sylwety kulkami kolorowej plasteliny.
- „Czapki” – przyozdabianie sylwet metodą naklejanki i wydzieranki.
- Makaronowe inspiracje” – tworzenie kompozycji na papierowych talerzykach z użyciem kolorowej plasteliny i makaronu różnego formatu.
- Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Zabawy orientacyjno – porządkowe z wykorzystaniem tamburyna, bębenka. Zabawy typu szybko – wolno, biegnij – stój.
- Gimnastyka ogólnorozwojowa z wykorzystaniem woreczków, piłek itp.
- Zabawy z chustą animacyjną.
- „Ptaki” – zabawa ruchowo-naśladowcza.
- „Lata ptaszek” – ćwiczenia rytmiczne.
- „Ptaszek na gałązce” – zabawa z elementami równowagi.
- „Zbieramy płatki śniegu” – ćwiczenia ruchowe rozwijające szybkość.
- Zabawy ruchowe: „Toczymy śniegowe kule”, „Jedziemy na nartach”.
- Zabawa przy piosence „Śniegowe gwiazdki”.
- „Jedziemy na sankach” – zabawa muzyczno-ruchowa.
- Ćwiczenia z elementem skoku – „Skoki przez śnieżną zaspę”.
- „Celuj śnieżką” – zabawa z elementem rzutu.
- „Babcia i dziadek” – inicjowanie tekstu ruchem.
- Utrwalanie piosenek połączone z ruchem w kole i w parach. Zajęcia muzyczno-ruchowe związane ze zbliżającym się Dniem Babci i Dziadka.
- Zabawy bieżne: „Samochód dziadka”, „Dziadek łowi ryby”, „Jedziemy do babci i dziadka”.
- „Zasypianie, przebudzanie” – rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał dźwiękowy.
- Zajęcia umuzykalniające:
- Wspólne tańce przy piosenkach: „W karmniku”, „Ptaszki w zimie”, „Bałwanek”, „Nasza zima zła”, „Zima, zima”, „Jamniczek”
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej, śpiewanie wybranych kolęd.
- Zajęcia rytmiczno-ruchowe z piosenką: „Ptaszek”, „Pingwinek”, ”Tupu tup po śniegu”
- Muzyczne przedstawienie z udziałem dzieci z okazji Dnia Babci i Dziadka.