- Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Kontynuacja zadań z poprzednich miesięcy.
- Nauka i doskonalenie czynności samoobsługowych: korzystania z łyżki i kubka. Nocnikowanie.
- Zachęcanie do wspólnej zabawy i współpracy.
- Nauka chodzenia w parach.
- Dzieci starsze: Kontynuacja nauki nawyku sprzątania zabawek po zakończonej zabawie – zbieramy klocki do pojemnika, a zabawki odkładamy na półkę.
- Ostrożne zachowanie się w zabawie, nie wyrządzenie szkody sobie i innym, np.: nie popychamy się.
- Rozwiązywanie konfliktów dziecięcych – wyrabianie nawyku grzecznościowego „Przepraszam”.
- Tworzenie radosnego nastroju w grupie podczas balu karnawałowego.
- Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
- Kontynuacja zagadnień związanych z porą roku – zima.
- Oglądanie ilustracji i czytanie krótkich wierszyków o tematyce zimowej.
- Dzieci starsze: Rozwijanie mowy biernej poprzez czytanie książeczek o zimowych zabawach na śniegu: sanki, lepienie bałwanka.
- Rozwiązywanie zagadek o zwierzątkach, pokazywanie ich na obrazkach: jaki mają kolor, jakie wydają dźwięki, gdzie mieszkają.
- Poznajemy zawody: aktor, lekarz weterynarz.
- „Przygotowania do balu karnawałowego”- wspólne robienie dekoracji, rozwieszanie serpentyn, rozmowa na temat kostiumów karnawałowych.
- „Walentynki" – wspólna zabawa w odcieniach czerwieni.
- Moje ulubione zwierzątko.
- Nauka krótkich wierszyków o zwierzątkach: „Kotek”.
- Kształty: koło, trójkąt, kwadrat – tworzymy z nich prace plastyczne o tematyce zimowej.
- Zajęcia manipulacyjne – konstrukcyjne, plastyczne:
- Układanie drewnianych puzzli, układanek-dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i liczbie.
- Dopasowywanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) – celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych i drewnianych.
- Piramidy, układanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni.
- „Zgadnij, co to?” – rozpoznawanie po dotyku przedmiotów znajdujących się w pudełku – poznawanie właściwości przedmiotów: kształtu, konsystencji, wydawanego dźwięku.
- Nawlekanie koralików.
- Formowanie z plasteliny, ciastoliny.
- Wydzieranki, wyklejanki, stemplowanie.
- Praca z kredką: naśladowanie linii prostych, kolistych, próby rysowania koła.
- Zabawy plastyczne:
- Rysujemy pacynkę.
- Mój przyjaciel pies.
- Moje ulubione zwierzątko.
- Ozdabiamy maski karnawałowe.
- Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Ćwiczenia ruchowe z użyciem instrumentów muzycznych.
- Ćwiczenia w chodzeniu z utrzymaniem równowagi – chodzenie z woreczkiem na głowie.
- Zabawa ruchowa: „Bałwan na sankach”.
- Naśladujemy padający śnieg, chodzące pingwiny, ptaszki szukające pożywienia.
- Pobyt na świeżym powietrzu: hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.
- Gimnastyka poranna – ćwiczenia ogólnorozwojowe (przysiady, podskoki, skłony, rowerek).
- Zajęcia umuzykalniające:
- Tańce w kole przy piosenkach zimowych: „Ulepiła Hanka małego bałwanka”, „Hej, biały walczyk”, Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!
- Słuchanie piosenek o tematyce zimowej.
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
- Zabawa instrumentami muzycznymi, śpiewanie piosenek o tematyce zimowej.
- Rozróżnianie dźwięków poszczególnych instrumentów (bębenek, tamburyno, trójkąt, kastaniety).
- Zabawy paluszkowe:
- Zabawa paluszkowa „Małe rączki klaszczą”, „Pieski”, „Zupa”
- Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw paluszkowych.